Pianisti, musiikin tohtori ja tutkija Anu Lampela (ent. Vehviläinen) on taidemaailman monipuolinen toimija. Lampela on kiinnostunut taidemusiikin katvealueista ja siitä, mistä ei puhuta. Hän on toiminnassaan nostanut esiin taiteilijan hiljaista tietoa ja kehittänyt muusikon koulutusta erityisesti yliopistotasolla.

Taiteellisen työn fokuksessa on ollut mm. puolalaisen Karol Szymanowskin (1882–1937) pianotuotanto, jonka Lampela on levyttänyt kokonaisuudessaan Alba Recordsille.

Lampela toimii Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa DocMus-tohtorikoulun johtajana ja yliopistonlehtorina ja on Taideyliopiston hallituksen jäsen nelivuotiskaudella 2022–2025. Lampela on valittu taideyliopiston Avoimen kampuksen johtajaksi 1.8.2023 alkaen.

Pianisti, musiikin tohtori ja tutkija Anu Lampela on taidemaailman monipuolinen toimija. Hän työskentelee DocMus-tohtorikoulun johtajana ja yliopistonlehtorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Työnkuvaan kuuluvat taide, tutkimus ja opetus sekä erilaiset hallinnolliset tehtävät.

Lampelan tutkimusala on taiteellinen tutkimus ja viime vuosien tutkimuskohteita ovat olleet mm. taiteilijuus, teossuhde, yleisösuhde, harjoittelu, läsnäolo, nyt-hetki, Karol Szymanowskin pianomusiikki, soittamisen orientaatio sekä kehollisuus. Näyttelijä-tutkija Jussi Lehtosen kanssa Vehviläinen on tutkinut eri taiteenalojen keskinäisiä sekä taideinstituution ja sen ulkopuolisten toimijoiden välisiä törmäyksiä ja tätä kautta taiteidenvälisen pedagogiikan kehittämismahdollisuuksia. Lampela tutkii myös huippupianismipedagogiikkaa yhdessä professori Juha Ojalan ja pianisti-pedagogi Niklas Pokin kanssa.

Vuosina 2015–2020 Lampela oli monitaiteisen tutkijakollektiivi Silence Ensemblen (tanssija Kirsi Heimonen, kuvataiteilija Petri Kaverma, pianisti AL) jäsen. Ryhmä kehitti kollaboratiivista taiteellisen tutkimuksen menetelmää ja jatkohyödynsi saamiaan tuloksia omilla taiteenaloillaan.

Vuosina 2009–2015 Lampelan organisoima ohjelma Avoin taiteilija – Arvoisa yleisö operoi usein keskustelevin hankkein taiteilijan ja yleisön välillä pyrkien avaamaan taiteilijan työskentelyä yleisölle ja toisaalta tuomaan yleisön edustajaa lähemmäs taiteilijaa. Lampela on kerännyt parinkymmenen vuoden ajan autoetnografista aineistoa omasta pianonsoiton harjoittelustaan ja pyrkii tuomaan taiteellisen tutkimuksen kautta yleiseen keskusteluun länsimaisen taidemusiikkiperinteen kipukohtia.