Yhteyshenkilöt
Yhteyshenkilöt on taidefoorumi, jonka ovat perustaneet kirjailija–teatteriohjaaja Pasi Lampela ja pianisti-tutkija Anu Lampela. Foorumi kokoaa yhteen taiteen eri alojen tekijöitä ja asiantuntijoita sekä taiteesta kiinnostuneita ihmisiä.
Toteutimme vuonna 2022 Espoossa viiden tapahtuman hankkeen, jossa yhdistyivät elävä musiikki, asiantuntijoiden alustukset ja yleinen keskustelu. Alustusten teemana oli:
'Miksi taide on merkityksellistä'.
Ohjelmat:
Su 13.2.2022 klo 12–15. Alustus: sellisti Juho Laitinen, musiikki: näyttelijä Merja Larivaara.
Su 13.3.2022 klo 12–15. Alustus: kirjailija Rosa Liksom, musiikki: kitaristi–laulaja PK Keränen ja haitaristi Leija Lautamaja.
Su 24.4.2022 klo 12–15. Alustus: näytelmäkirjailija–ohjaaja Juha Siltanen, musiikki: pianisti Anu Lampela.
Su 25.9.2022 klo 12–15. Alustus: valmentaja Alpo Suhonen, musiikki: kansanmuusikko Emilia Lajunen.
Su 30.10.2022 klo 12–15. Alustus: kuvataiteilija Anna Tuori, musiikki: kitaristi Petri Kumela.
Yhteyshenkilöt Baltiassa 2023.
Tallinna, Viro. Viron Musiikki ja teatteriakatemia, prof. Kristel Pappel
Ma 5.6.2023 klo 17–20. Alustus: dramaturgi Piret Jaaks, tutkija Kerri Kotta. Musiikki: klarinetisti Vittoria Ecclesia, pianisti Sten Lassmann.
Riika, Latvia, Jãzeps Vitols Latvian Academy of Music, Dr. Diãna Zandberga
To 8.9.2023 16–19. Alustus: taidemaalari Ansis Rozentãls, näyttelijä Lauma Inovska, koreografi Ramona Galkina, taidemaalari Anna Pommere. Music: pianist Diãna Zandberga, flutists Liene Dobicina, Zane Jurevica, Ruta Izaka-Maca.
Silence Ensemble
Poikkitaiteelliseen tutkijaryhmään Silence Ensemble kuuluvat Lampelan lisäksi tanssija Kirsi Heimonen ja kuvataiteilija Petri Kaverma. Ryhmä toimi aktiivisesti vuosina 2016–2020 kehittäen taiteellisen tutkimuksen kollaboratiivista menetelmää.
Aiheesta lisää oheisissa artikkeleissa:
*Heimonen, Kirsi, Petri Kaverma ja Anu Vehviläinen 2018. ”In Between Silences”. Ruukku Nr. 8. Helsinki: Taideyliopisto. https://www.researchcatalogue.net/view/340581/340582
*Vehviläinen, Anu 2020. Kohti kehoa. Taiteellinen tutkimus soittamisen orientaatioista Karol Szymanowskin pianomusiikissa. Musiikki, 50(1-2), 157–189. https://musiikki.journal.fi/article/view/95491
Avoin taiteilija & Arvoisa yleisö
Vuosina 2008–2015 toteutettu Avoin taiteilija & Arvoisa yleisö -hanke jatkoi Lampelan tohtorintutkinnon aikaisen tutkimuksen teemoja, joissa taidemusiikkikulttuuria tarkastellaan kriittisesti ja uudistaen. Hankkeen tavoitteena oli demystifioida taiteilijuus-käsitettä, kaventaa kuilua esittäjän ja yleisön välillä ja nostaa esiin uusia tutkimusaiheita. Hankkeeseen kuului mm. kursseja, workshoppeja, paneelikeskusteluita ja erilaisia tapahtumia.
Heittäydy – Kuusi kirjoitusta muusikkoudesta. Tohtorintutkinnon kirjallinen työ. Tämä vuonna 2008 julkaistu kirja käsittelee kriittisesti taiteilijuuden varjopuolia. Kirjan ensimmäinen osa koostuu henkilökohtaisista pohdinnoista (mm. Oppimisia, Vaikein konsertti, Palaute, Kontrolli), toinen puolestaan käsittelee ’taiteilijuus’-käsitettä sekä esittäjän suhdetta musiikkiteokseen.
Taiteilija työssään. // Rivien välissä. Kaksi kurssia maisteriopiskelijoille. Nämä kurssit nostivat esiin taiteilijuuden hiljaista tietoa ja aiheita, joiden käsittelyyn ei soittotunneilla ole aikaa. Kurssien lähtökohta oli turvallinen oppimisympäristö, jota edesauttoivat mm. pariharjoittelu ja kirjoittaminen vain itseä varten.
Keskustelevat pianokonsertit. Näissä konserteissa muutin perinteistä konserttietikettiä mm. odottamalla ja tervehtimällä yleisöä konsertin alussa ja kertomalla hieman ohjelmaan valituista sävellyksistä. Minua kiinnosti myös yleisön kokemukset konsertista ja kuullusta musiikista; näistä juttelimme konsertin päätteeksi.
Vuorovaikutus-workshop. Tässä hankkeessa 25 hengen yleisöryhmä kuuli yhteensä 14 Sibelius-Akatemian konserttia ja osallistui niiden jälkeisiin taiteilijatapaamisiin. Oma roolini oli toimia yleisöryhmän tukena ja moderoida keskustelut.
Konserttiesityksen synty. Tämä Pertti Haukolan ideoima hanke kokosi 7 hengen yleisöryhmän, joka seurasi tohtoriopiskelijoiden konserttiin valmistautumista. Hankkeessa ryhmä tapasi taiteilijat muutaman kerran harjoitusvaiheen kuluessa ja lopuksi konsertissa. Tapaamisissa taiteilijat kertoivat harjoitusprosessistaan ja harjoittelivat yleisöryhmän läsnä ollessa.
Käsiohjelma tänään. Tässä hankkeessa suuntasin huomioni Yhden yön juttu -oopperan syntyprosessiin. Haastattelin säveltäjä Olli Kortekangasta ja libretisti Michael Barania heidän työskentelytavoistaan ja seurasin oopperan harjoituksia. Kirjoitin havaintojeni pohjalta tavallisuudesta poikkeavan käsiohjelmatekstin.
Hyvä kuulija -paneelikeskustelu toi yhteen eri alojen huipputaiteilijat, jotka keskustelivat yleisösuhteesta. Paneelin aluksi tein kokeilun, jossa konkreettisesti rikottiin maaginen esittäjän ja yleisön välinen raja; ennen livemusiikkiesityksen alkua kerroin seisovani lavalla esityksen ajan ja kutsuin samalla yleisön edustajia nousemaan tuolistaan ja kävelemään viereeni lavalle. Esityksen alettua muutama ihminen uskaltautui kävelemään seurakseni lavalle. Seisoimme hiljaa kuunnellen esityksen loppuun.
Artist & Audience -kurssi. Tälle kurssille järjestin yhteistyössä tanssin ja kuvataiteen kollegoitteni kanssa. Käsittelimme eri taiteenlajien yleisösuhteen rakentumista.
Mestari ja kisälli -luentosarja. Tässä luentosarjassa oli mukana asiantuntijoita Sibelius-Akatemiasta ja akatemiamme ulkopuolelta. Ralf Gothóni, Seppo Kimanen, Kata Nummi-Kuisma, Anu Lampela (Vehviläinen), Sanna Vehviläinen.